"Zvýšenie cestovného je opatrením na zachovanie súčasného rozsahu dopravných služieb a sociálnych zliav," informovali vo štvrtok Prešovský a Košický samosprávny kraj. Zároveň avizovali nové benefity pre cestujúcich.
Po novom budú mať nárok na zľavnené lístky aj občania od 63 rokov, ktorí
doteraz platili plnú výšku cestovného. Zľavnené cestovné bude od 1.
februára znamenať zľavu až 48 percent oproti základnému cestovnému,
doteraz to bolo 38 percent. "Ceny tzv. polovičných lístkov sa vďaka
tomu zvýšia iba nepatrne, pričom pri cestách nad 45 kilometrov
nedochádza k žiadnemu nárastu ich ceny, aby sa úprava tarify čo najmenej
dotkla stredoškolákov a vysokoškolákov," uviedli samosprávy. Vyššia
zľava bude aj v prípade prestupu do 30 minút – z ceny následného lístka
sa odpočíta 25 centov namiesto súčasných desiatich centov. Cena
rodinného víkendového cestovného jedno euro na osobu ostáva nezmenená.
Zľavnené cestovné bude pri platbe z dopravnej karty vyššie v priemere o
osem percent oproti súčasnosti, pri platbe v hotovosti o 14 percent.
Cena osobitného cestovného za každých začatých 50 kilometrov bude
zvýšená z 20 na 30 centov pri platbe z dopravnej karty, respektíve na 50
centov pri platbe v hotovosti. Pre výhodnejšie cestovné odporúčajú
kraje využívať dopravné karty.
"Úprava výšky cestovného je dôsledkom výrazného zníženia financií pre
samosprávne kraje zo strany štátu. Pokiaľ by k zvýšeniu cestovného
nedošlo, objednávatelia dopravných výkonov vo verejnom záujme, ktorými
sú PSK a KSK, by museli pristúpiť k rušeniu alebo obmedzeniu prevádzky
výrazného počtu autobusových spojov, čo by sa nepriaznivo dotklo
cestujúcich," uviedli oba kraje.
Informovali pritom, že v minulosti bola prímestská autobusová doprava
financovaná najmä z tržieb od cestujúcich, teda z predaja cestovných
lístkov. V posledných rokoch sa však situácia otočila a dopravné služby
boli financované najmä z rozpočtov vyšších územných celkov. Podiel na
financovaní dopravy zo strany KSK sa z pôvodných 24 percent v roku 2002
zvýšil na 68 percent v roku 2021. Ešte výraznejšie sa zmena prejavila v
PSK, kde sa z pôvodných 23 percent zvýšil podiel financovania z rozpočtu
kraja až na 75 percent. V praxi tak ku každému euru vydanému zo strany
cestujúceho dopláca kraj ďalšie tri eurá. Zvýšenie cestovného ovplyvňujú
aj rastúce náklady na pohonné látky, mzdy a energie.
Globálnym riešením aktuálneho nedostatku finančných zdrojov samospráv je
podľa organizátora IDS Východ systémové zníženie DPH z cestovného pre
dopravné služby vo verejnom záujme, a to mestské, prímestské a
železničné. Argumentom je, že 20 percent z celkových tržieb odchádza zo
systému verejnej dopravy do štátneho rozpočtu.
"Vzhľadom na aktuálne plány všetkých objednávateľov obmedzovať spoje
alebo zvyšovať cestovné je navrhované opatrenie zásadným pre budúcnosť
verejnej osobnej dopravy na Slovensku. Závisia od neho aj ďalšie
rozhodnutia všetkých objednávateľov dopravných služieb na Slovensku,
ktorými sú mestá, vyššie územné celky a Ministerstvo dopravy SR," deklarujú samosprávne kraje.